Iskolapszichológia 5.
Az iskolai teljesítményzavaroknak azt a speciális problémakörét, az ún. "tanulási zavarok" (más megnevezések szerint "tanulásképtelenség', sőt... "hiperaktívitás", "MCD", "tanulási alkalmatlanság"...stb.) területét vizsgálta az ELTE BTK - akkor még - Fejlődés- és Neveléslélektani Tanszék, 1980-tól kezdődően, Porkolábné dr. Balogh Katalin vezetésével. A kutatás kezdeti fázisában egy longitudinális vizsgálat keretében próbáltuk kialakítani azt a teszt-battériát, amellyel iskolakezdés előtt kiszűrhetők azok a gyerekek, akik feltehetően tanulási zavarokkal fognak küzdeni. A szűrő és diagnosztizáló vizsgálatokról, azok eredményeiről több publikáció is beszámolt. Az ezt követő időszakban a fejlesztő programok kialakításán dolgoztunk. A munka során megpróbálkoztunk a szerteágazó problémakör különböző szintjeihez kapcsolódó konkrét fejlesztő-korrekciós programok kialakításával. Az én célom az volt, hogy olyan programot alakítsak ki, amely a kognitív szférán túl a tanulási zavarokkal küzdő gyerekek személyiségének, énképének alakulását is befolyásolja. A fejlesztés kezdetben pszichológus-pedagógus kettős vezetésével működik, megfelelő körülmények esetén a pszichológus később csak a "tanácsadó" szakember, a "szupervizor" szerepében dolgozik, és a fejlesztés egyértelműen a kiképzett pedagógus feladata, hatásköre.
Ebben a tanulmányban ezzel a fejlesztő eljárással foglalkozom, ismertetem annak
- konkrét programját,
- az egyes, már lezajlott csoportfoglalkozások egyedi tapasztalatait, amelyek azonban általános tanulásokat hordoznak,
- azokat a kérdéseket, amelyek a csoportprogramokban felvetődtek, és
- amelyek adott esetben a program módosítását, ill. a programvariációk kialakítását sugallják.
- javaslatot teszek a fejlesztőprogram elhelyezésére az iskolapszichológus eszköztárában.
Kategória |
Iskolapszichológia |
Sorozat |
Iskolapszichológia |
Méret |
A5 |
Oldalszám |
43 |
Borító |
kartonált |
ISBN |
978 963 446 315 0 |