Iskolapszichológia 14.
A tanulók önállóan tanulásának eredményessége szorosan összefügg a tanulási folyamat során alkalmazott eljárásokkal, az előnyben részesített stratégiákkal. A tanulási stratégiák a tanulók mindennapi tevékenységének részét képezik. Az elmúlt 10-15 évben intenzíven megindultak ezen a területen a nemzetközi kutatások. Az itt közreadott tanulmányok a tanulási stratégiák felmérésével és fejlesztési lehetőségeivel foglalkoznak. Mindegyik tanulmány anyaga a két év iskolapszichológiai munka gyakorlata során keletkezett. Az iskolapszichológus egyik alapvető feladata lehet a tanulási készség fejlesztése. Az első két tanulmányban az iskolapszichológusok maguk végeznek fejlesztést úgy, hogy sajátos egységgé szervezik a különböző stratégiákat, s több ülésben, kiscsoport keretében foglalkoznak átadásukkal, elsajátításukkal. Mindkét eljárás kidolgozásában érvényesül az egyéni stílus, valamint az, hogy az iskola igényeit a szerzők igyekeznek figyelembe venni. Az első tanulmány szerzője felső tagozatos általános iskolásokkal foglalkozik, és a kognitív fejlesztés gazdag lehetőségeit alkalmazza. A második tanulmány szerzője a gimnazisták csoportjában a kognitív fejlesztést közvetlenül összekapcsolja a személyiségfejlesztéssel. Mindkét szerző foglalkozik a fejlesztés alapproblémáival és a továbblépés lehetőségeivel. A harmadik tanulmányban azt érzékeljük, hogy a tantárgyak kedveltsége-elutasítása kialakít valamilyen alapvető viszonyt egy ismeretcsoport iránt, s a tanulási készségek alakítását ezek figyelembevételével ajánlatos megvalósítani. A negyedik tanulmány tanítási óra részeként megvalósított stratégiafejlesztésről számol be, ahol az iskolapszichológus és a pedagógus a konzultatív partner szerepét tölti be.
Kategória |
Iskolapszichológia |
Sorozat |
Iskolapszichológia |
Méret |
A5 |
Oldalszám |
80 |
Borító |
kartonált |
ISBN |
963 446 333 9 |