Iskolapszichológia 31.
E
jegyzetet a mindennapok pedagógiai gyakorlata hívta létre. A
mindennapok pedagógiájának (egyik) nagy kihívása: a serdülők
nevelésének/oktatásának nehézségei. Kiváló pedagógusok tapasztalják a
serdülők „furcsaságait”: „beszól az órán”, „nem tanul”, „hazudik”,
„késik” stb. Mit lehet tenni? Milyen módszereket lehet követni, melyek
nem ártanak, hanem építenek?
Ez
a jegyzet ilyen és hasonló kérdésekre, kételyekre kíván reflektálni.
(Ennélfogva, döntő mértékben iskolai helyzetekre keres választ, ám ha
valaki értően olvassa, „házi használatra” is alkalmazható(k) a jegyzet
szemlélete, ajánlásai.) A szerző nem gondolja, hogy õ „mindent” tud,
nem kíván receptajánlatot adni – de gondolatokat kíván ébreszteni és
kreatív pedagógiai folyamatokat gerjeszteni – ha ez nem tűnik
szerénytelenségnek. Szemléletet kíván alakítani azzal, ahogyan látja és
láttatja a serdülőkori megnyilvánulásokat; ahogyan látja és láttatja
azt a szeretetből, aggodalmakból, erőfeszítésekből, haragból,
reménytelenségből és reménykedésből szövődő erőteret, melyben a serdülő
él és fejlődik. A jegyzet nem foglalkozik a serdülőkor patológiás
krízisállapotaival (drog, alkohol, öngyilkosság, bűnözés stb.), hanem
foglalkozik a serdülőkor fejlődési kríziseivel, a mindennapi
megnyilvánulásokkal – jóllehet, a két állapotot nem mindig lehet
könnyűszerrel szétválasztani. (A patológiás krízisek külön feldolgozást
kívánnak.) Ötleteket, gondolatokat, ajánlásokat tartalmaz arra nézve,
miből, honnan erednek a „kellemetlen” megnyilvánulások; hogyan érdemes
gondolkodnunk ezekről; az azonos megnyilvánulások mögött milyen
sokféle, különböző ok rejtőzhet, s hogy a megfelelő pedagógiai
bánásmódot azonos megnyilvánulás esetén is az okok különbözősége
határozza meg.
Kategória |
Iskolapszichológia |
Sorozat |
Iskolapszichológia |
Méret |
A5 |
Oldalszám |
129 |
Borító |
kartonált |
ISBN |
963 446 344 4 |