Iskolapszichológia 3.
Kalamár Hajnalka: A CAT bemutatása és használati
lehetőségei az iskolában
Kisgyermekeknél
(3-10 éves korig) az egyik legegyszerűbben és leghatékonyabban
használható projektív személyiségteszt a CAT (Children 's Apperception
Test), amelyet Leopold Bellak állított össze 1948-ban, és a Murray féle
TAT (Thematic Apperception Test) gyermekváltozata. A teszt magyar
klinikai gyakorlatban is használt változata tíz táblából áll. Bellak
elképzelése az volt, hogy a gyermekek sokkal könnyebben azonosulnak az
állatokkal, így ha kritikus helyzeteket állatszereplőkkel elevenít meg,
akkor megkönnyíti az azonosulást a vizsgált gyermek számára. A képek
tehát állatszereplők segítségével ábrázolnak különböző konfliktusos
szituációkat. A helyzetek emocionális hívóereje a bemutatás folyamatában
erősödik, így a projekciós lehetőség is fokozódik. A tesztet minden
iskolapszichológus eszköztárába javasoljuk.
Sziszik Erika: A JEPQ személyiség-kérdőív ismertetése
Az
iskolapszichológus, munkája során gyakran találkozik azzal a feladattal,
hogy valamely problémafeltárás során vagy fejlesztőeljárás
alkalmazásakor pontosabban meg kell ismernie azoknak a fiataloknak az
alapvető személyiségjellemzőit, akikkel foglalkozni kíván, hiszen a
megfelelő problémamegoldó stratégia kiválasztásához erre is szükség van.
Ehhez a megismerő munkához nyújtanak segítséget azok a könnyen, gyorsan
kitölthető, értékelhető és értelmezhető személyiségvizsgáló módszerek,
amelyek kérdőíves formában, önjellemzés révén adnak támpontot a vizsgált
személy nyílt, viselkedéses jellemzőiről. A személyiség többdimenziós
megismerését lehetővé tevő „papír-ceruza” tesztek közül (MMPI, CPI) az
egyik „legkarcsúbb”, de elméletileg jól kidolgozott és magas információs
értékkel rendelkező módszer az Eysenck (1975) által kialakított EPQ
(Eysenck Personality Inventory) fiatalokra érvényes (Junior) változata,
melyet S. Eysenck, G. Kálmánchey és Kozéki (1981) adaptált és
standardizált magyar viszonyokra. A kérdőív 7-15 éves kor között teszi
mérhetővé a következő négy személyiségdimenziót:
extraverzió-introverzió, neuroticitás (emocionális
stabilitás-labilitás), pszichoticizmus és hazugság (szociális
konformitás).
Kategória |
Iskolapszichológia |
Sorozat |
Iskolapszichológia |
Méret |
A5 |
Oldalszám |
56 |
Borító |
kartonált |
ISBN |
978 963 446 497 6 |