A gyermek- és serdülőkorban megjelenő magatartási problémák kezelése egyre nagyobb kihívások elé állítja a szülőket, a pedagógusokat és a gyerekekkel foglalkozó szakembereket. A magatartászavarok kezelésében újabb és újabb megközelítések jelennek meg, melyek többsége tartalmaz olyan elemeket, amelyek hasznosnak bizonyulnak a gyakorlatban dolgozó szakemberek számára. A magatartásproblémák megközelítésének legtöbb elmélete és intervenciós lehetőségei leginkább a külső okokból létrejövő zavarokra fókuszálnak, és kevésbé a súlyosabb tüneteket produkáló intrapszichés tényezők által meghatározott magatartásproblémákra. Igaz, ezek a magatartászavarok kisebb csoportját alkotják. A szocializációs és környezeti hiányokból kialakuló problémák hatékonyabban csökkenthetőek a szakemberek klasszikusnak számító eszköztárával. Azonban hiányos tudással rendelkezünk arról, hogy mi különbözteti meg a belső tényezők által kialakuló zavarokat, hogyan lehet elkülöníteni ezt a típust, és ami talán a legfontosabb, milyen speciális bánásmódot igényelnek ezek a gyerekek és fiatalok. Általánosságban megfogalmazhatjuk, hogy a fegyelmezési eszközök egy része beválik a magatartásproblémás gyerekeknél, a személyiségjellemzők által vezérelt eseteknél azonban ellenkező hatást is elérhetünk velük. Számos oka lehet, hogy a személyiségjegyek alapján alig különítették el a magatartásproblémás gyerekeket, kizárólag a viselkedéses megnyilvánulásaikból következtettek a problémára. Talán a legnagyobb ellenállást az okozta, hogy ezzel a szemlélettel a gyerekkorban megjelenő pszichopátiás jegyek meglétét valószínűsítjük.
Az utóbbi években a nemzetközi kutatásokban egyre növekvő számú vizsgálatot végeztek a gyermek- és serdülőkorban megjelenő pszichopátiás vonásokkal kapcsolatban. A gyermek- és serdülőkori pszichopata konstelláció magját a rideg/érzéketlen (R/É) vonások képezik, tehát ezek vizsgálata került a kutatások középpontjába. A vonások Sajátságos érzelmi (bűntudat hiánya, sekélyes érzelmek) és interperszonális stílust (proaktív agresszió, felelősségvállalás hiánya) jelentenek, melyek a korai életévekben jelennek meg és stabilak maradhatnak gyermek- és serdülőkorban. A rideg/érzéketlen vonások jelenléte meghatározza az agresszív, maga tartászavaros gyerekek egy alcsoportját, akikre a fegyelmezési módszerekkel szembeni ellenállás jellemző, és a vonások jelenléte rossz terápiás prognózist jelent.
A nemzetközi kutatások eredményei alátámasztják az R/É vonások vizsgálatának fontosságát és létjogosultságát, a vonások megjelenése és természete azonban eltérhet különböző országokban. A magyarországi iskolákban egyre gyakoribbá váló agresszió és magatartási problémák (Ivány, 2008; Fülöpné Böszörményi, 2003) további motivációt jelentettek számunkra, és az sem elhanyagolható tényező, hogy a pedagógusok folyamatosan jelzik az igényüket a problémás gyerekek megértésére és sikeresebb kezelésére.
A következőkben összefoglaljuk és értelmezzük az idegen nyelvű szakirodalom legfontosabb megállapításait. Szinte kizárólag idegen nyelvű anyagra támaszkodhattunk, és törekedtünk arra, hogy szorosan a közvetlen téma adekvát feldolgozását nyújtsuk, mivel ebben a témában kevés az elérhető magyar nyelvű szakmai anyag.
Kategória |
Gyermekpszichológia |
Méret |
A5 |
Oldalszám |
120 |
Borító |
kartonált |
ISBN |
978 963 318 5933 |
Bevezetés és témafelvetés
1. A rideg/érzéketlen vonások bemutatása
2. A pszichopátia konstruktum kiterjesztése gyermek- és serdülőkorra, a rideg/érzéketlen vonásokkal kapcsolatos korai vizsgálatok
3. A rideg/érzéketlen vonások mérése
4. Nemi különbségek
5. A rideg/érzéketlen vonások stabilitása
6. Komorbiditás
7. Rideg/érzéketlen vonások és agresszió
8. Rideg/érzéketlen vonások és személyiség
9. Rideg/érzéketlen vonások, empátia és mentalizáció
10. Rideg/érzéketlen vonások és intelligencia
11. Rideg/érzéketlen vonások és kortárskapcsolatok
12. Rideg/érzéketlen vonások és a szülői nevelés kapcsolata
13. Kezelés és nevelési intervenciók pszichopátiás tendenciák esetében
14. Zaklatás és rideg/érzéketlen vonások
15. Az agresszió csökkentése és a zaklatás kezelési lehetőségei iskolai közegben
Kutatások és kutatási eredmények
16. A kutatás célja és a kérdésfelvetések
17. A vizsgálati minta bemutatása
18. Vizsgálati eszközök
19. A vizsgálati eredmények összefoglalása
Irodalomjegyzék