Anna Freudnak ez a műve a legendás The International Psycho-Analytic Library 69. köteteként jelent meg, 1966-ban. A pszichoanalízisnek egy meglehetősen mostohán kezelt területével foglalkozik – a normalitással. A szerzőt főként a felnövekedésnek azok a közönséges, mindennapos problémái érdeklik, amelyekkel minden szülő szembesül, és – tünetek esetén – minden klinikus is. És bár a mű megközelítése elsődlegesen gyakorlati, jelentős elméleti hozzájárulás a klinikai pszichológiához. A kötet az analitikus gyermekpszichológia fejlődésének és technikájának áttekintésével kezdődik, valamint számba veszi ismereteink – eltérő – forrásait a felnőtt- és gyermekanalízisben, illetve a közvetlen csecsemő-megfigyelések eredményeit. Ezt követi a normális fejlődésmenet folyamatának, az érést hátráltató és könnyítő tényezőknek, valamint a fejlődéssel járó elkerülhetetlen feszültségeknek és a normalitás előforduló variációinak a leírása. A szerző közli a személy érettségének becslésére és a patológiás jelenségek felmérésére szolgáló sémáját. Álláspontja szerint a patológiában nem annyira a tünetek súlyossága a döntő, hanem inkább a fejlődési akadály minősége. Kiemelten tárgyalja a kisgyermekkori nehézségek kimenetelének becslését, kihatásukat a felnőtt patológiára. Véleménye szerint a gyermekanalízis nemcsak terápiás eszköz, hanem tudásunk jelentős forrása is.
A Pszichoterápia klasszikusai sorozat tagja.
									 
									
										
											
												
													| Kategória | Analízis / Dinamikus terápia | 
																								
													| Sorozat | A pszichoterápia klasszikusai (ANIMULA) | 
																																				
													| Méret | A5 | 
																																				
													| Oldalszám | 160 | 
																																				
													| Borító | kartonált | 
																																				
													| ISBN | 978 963 975 122 4 | 
																							
										 
									 
																																							
												1. A GYERMEKKOR PSZICHOANALITIKUS SZEMLÉLETE: KÖZVETETT ÉS KÖZVETLEN VIZSGÁLAT
    - Rekonstrukciók a felnőttek analíziséből és alkalmazásuk
- A gyermekanalízis kezdete és eredményei
- A közvetlen csecsemőmegfigyelés a pszichoanalitikus gyermeklélektan szolgálatában
- Az analitikus figyelme kizárólagosan a mélytudat felé fordul- A tudattalan származékai mint a megfigyelés tárgya
- A védekező mechanizmus mint a megfigyelés tárgya
- A gyermekkori viselkedés mint a megfigyelés tárgya
- Az én mint a megfigyelés tárgya 
 
2. A GYERMEK- ÉS A FELNŐTTANALÍZIS KAPCSOLATA
    - A terápia alapelvei
- Gyógyító tendenciák
- Technika
- A szabad asszociáció hiánya- Értelmezés és szavakba foglalás
- Ellenállások
- Áttétel
 
- Infantilis függőség a gyermek- és a felnőttanalízisben
- Függőség a felnőttanalízisben- Függőség a gyermekanalízisben
- Újabb tanulmányok a függőségről
 
- A belső és külső erők egyensúlya a gyermek- és a felnőttanalitikus szemével
3. A NORMALITÁS MEGÁLLAPÍTÁSA A GYERMEKKORBAN
    I. rész
  - Patogén okok korai felfedése, megelőzés és előrejelzés
- A külső események lefordítása a belső gyakorlat nyelvére
- A gyermek és a felnőtt közötti különbségek négy területe
II. rész
  - A fejlődési vonalak fogalma
- A fejlődési vonalak prototípusa: a függőségtől az érzelmi önállóságig és a felnőtt tárgykapcsolatokig- Néhány, a testi önállósághoz vezető fejlődési vonal
- A fejlődési vonalak további példái
- A fejlődési vonalak összefüggései
- Alkalmazásuk: az óvodába kerülés, mint illusztráció
 
III. rész
  - A regresszió mint alapelv az egészséges fejlődésben
- A regresszió három típusa- A regresszió az ösztön- és libidó-fejlődésben
- Regressziók az én-fejlődésben
- Időleges és állandó ösztön- és én-regressziók
- A regresszió és a fejlődési vonalak
 
4. A KÓROSSÁG VIZSGÁLATA. ELSŐ RÉSZ: NÉHÁNY ÁLTALÁNOS MEGÁLLAPÍTÁS
    - Leíró kontra metapszichológiai kórmegállapítás
- Statikus kontra fejlődési terminológia
- Hazugság
- Kritériumok a betegség fokának megállapításához
- Kórmegállapítás a fejlődés alapján
- Egyenlőtlen ösztön- és én-fejlődés- A fejlődési vonalak diszharmóniája
- Permanens regressziók és következményeik
 
- Kórmegállapítás a szorongás és a konfliktus típusa alapján
- Kórmegállapítás általános jellemzők alapján
- Frusztráció-tűrés és szublimáló képesség- A szorongás elviselése
- Regresszív kontra progresszív tendenciák
 
- A gyermek metapszichológiai szemlélete
- Egy diagnosztikai profil vázlata
5. A KÓROSSÁG VIZSGÁLATA. MÁSODIK RÉSZ: A FELNŐTTPSZICHOPATOLÓGIA NÉHÁNY INFANTILIS ELŐÁLLAPOTA
  - Az infantilis neurózis
- A fejlődési zavarai
- Külső stresszek
- Antiszocialitás, nehezen nevelhetőség és kriminalitás, mint diagnosztikai kategóriák a gyermekkorban
- A kortényező a társas fejlődésben, jogilag és pszichológiailag- Az újszülött mint önmaga törvénye
- A gondozó anya mint az első külső törvényhozó
- A külső kontroll kiterjesztése az ösztönökre
- A külső ösztön-kontroll internalizálása
- A szocializálódás hibái
- A családi standardoktól a közösségi standardokig
 
- A homoszexualitás mint diagnosztikai kategória a gyermekkori zavarokban
- Tárgyválasztás: az életkor tényező- Prognózis versus rekonstrukció
- A normális fejlődés homoszexualitást elősegítő vagy gátló tényezői
 
- Más gyermekkori perverziók és addikciók mint diagnosztikai kategóriák
- Addikció- Transzvesztizmus
- Fetisizmus
- A pregenitális irányultságok kimenetelének előrejelzése
 
6. TERÁPIÁS LEHETŐSÉGEK
    - A klasszikus felnőttanalízis tartománya és meghatározása
- Pszichoanalitikus terápia gyermekeknél
- Intrapszichés konfliktus a gyermekanalízisben- A nem neurotikus zavarok terápiája
 
Következtetések
    IRODALOM