Mi a természettudományos gondolkodás?
Az a képességünk, hogy a világ dolgait megfigyeljük, rendszerezzük, és megértjük a benne rejlő összefüggéseket. A dolgok lehetséges működéséről elméleteket gyártunk, és ezen elméletek helyességét megfigyelésekkel és kísérletekkel képesek vagyunk igazolni.
Miért fontos, hogy már gyermekkorban kialakítsuk a természettudományos gondolkodás alapjait?
A természettudományos gondolkodás kialakítása a világ jobb megismeréséhez, a lényegi információk és összefüggések jobb megértéséhez vezet. Az iskolában oktatott természettudományos tantárgyakban való helytállás mellett a természettudományos szemlélet átszövi a gondolkodást, és hétköznapi problémamegoldási helyzetekben is hasznos lehet.
Mi fejlődik a füzetben található feladatok megoldása során?
- A gyerek érdeklődése, tudásvágya, kíváncsisága
- Megfigyelőkészség
- Lényegre törő gondolkodás és kérdésfeltevés
- Hatékony információgyűjtés
- Ismeretek gyarapodása
- Ismeretek közötti kapcsolatok kialakítása
- Rendszerezés és osztályozás képessége
- Analógiás gondolkodás
- Önálló elméletek alkotása és összevetése a megfigyelésekkel
A gyermeket semmiképp se kötelezzük a feladatokra. Teremtsünk megfelelően játékos, motiváló légkört, hiszen ez minden fejlődés feltétele. Csináljunk kedvet a feladatokhoz, keltsük fel a gyerek érdeklődését, és legyünk sok türelemmel iránta. Örüljünk, hogyha a korához képest nehezebb problémákon is hajlandó elidőzni, de semmiképpen ne várjuk el tőle ezt. Addig foglalkozzunk a feladatokkal, amíg a gyereknek öröme telik benne és sikerélményt nyújt számára, de semmiképp sem erőltessük, ha elfáradt, vagy nincs kedve hozzá.
A füzet felépítése
A füzet laza tematikus szálakhoz kapcsol feladatokat, ezekkel leágazik a témáról, új, nyitott kérdéseket vet fel. A cél nem az, hogy egy adott témában megtanítsunk valamit a gyereknek, hanem az, hogy felkeltsük az érdeklődését, érzékennyé tegyük a természetben fellelhető kérdésekre, segítsük egy nyitott, megismerő gondolkodásmód kialakítását.
A kérdésekre, feladatokra sok esetben mi is megadunk egy-egy lehetséges választ vagy megoldást, ezeket a füzet végén találják. A legtöbb kérdés, probléma megoldásához azonban célszerű, ha a gyerek (életkorától függően segítséggel, vagy egyedül) maga talál utakat, megtalálja a forrásokat a kérdések megválaszolására. Ilyen információforrás lehet például egy tájékozott felnőtt, egy lexikon, vagy legkézenfekvőbben egy internetes kereső.
Feladattípusok
- Kakukktojás
- Analógia
- Tudtad-e?
- Próbáld ki!
- Mi lenne, ha...
A sorozat további kötetei:
- Nyelv és kommunikáció
- Logika és matematika
- Iskolaérettség
- Természettudomány
További, tervezett kötetek:
- Kézügyesség.
- Kreatív gondolkodás.
- Mozgás–ügyesség.
- Társadalomtudomány.
- Algoritmikus gondolkodás–programozás.
Kategória |
Fejlesztő pedagógia |
Sorozat |
Aranyelme |
Méret |
B5 |
Oldalszám |
32 |
Borító |
kartonált |
ISBN |
978 963 338 344 5 |