Nem vitás, hogy elhagytuk a modernitás korát, a tudományos pozitivizmust, amiben minden annyira egyszerűnek tűnt. Értettük, merre halad a világunk, és hogy mit kell tennünk benne. Gondolkodásunknak ez a nyugalmas íve Descartes-tól Einsteinig terjedt. A relativitáselmélet már jelezte, hogy ezzel baj van. Rámutatott, hogy még a fizikai valóság sem egyféle. Azt pedig a bőrünkön tapasztaltuk, hogy a „puha” tudományokban, mint amilyenek az emberekkel és az életükkel foglalkozók, még annyira sem. Ez a szinte zsigeri megérzés állt az Animula új sorozata, a ‘21. század pszichoterápiája’ elindítása mögött.
Harlene Andersonnak ez a munkája, ami hatodikként jelenik meg ebben a szériában, voltaképpen az első – ha nem csak az előző kötetek szerkesztésekor vesszük észre, mennyit hivatkoznak rá. Klasszikus terápiákon edzett (pozitivista) agyunknak nagyon nehezen fogadható el a „nem tudás” pozíciója. Rettentően leértékeli szakértelmünket, arról nem is beszélve, hogy ha a terápia csak egy beszélgetés, hogyan fogadhatnánk el érte pénzt? Remélem, ez az írás tesz némi rendet ebben a zűrzavarban. Talán segít beláttatni velünk, hogy amit ténynek gondolnánk, inkább személyes konstrukció (amiről George Kelly írt elsőként); hogy a sorsunk nem objektív, hanem a narratíváink teszik olyanná, amilyen lesz (Michael White); hogy hasznosabb a nem-tudás felől indítani egy beszélgetést, mint megszakérteni, mit kellene a kliensnek mondania, vagy a családnak tennie (erről szól ez a kötet).
Kategória |
Pszichoterápia |
Méret |
A5 |
Oldalszám |
236 |
Borító |
kartonált |
ISBN |
978 615 5574 771 |
Köszönetnyilvánítás 7
Előszó (Lynn Hoffman) 9
Bevezetés 14
I. RÉSZ. A TÉR MEGTEREMTÉSE: ADÁS ÉS KAPÁS ELMÉLETBEN ÉS GYAKORLATBAN 17
A terápiás kultúra megváltoztatásának filozófiája 17
1. fejezet. Hagymák és piramisok 25
2. fejezet. Kevésbé korlátozó terek: a moderntől a posztmodern lehetőségekig 39
II. RÉSZ. KOLLABORATÍV NYELVI RENDSZEREK, KAPCSOLATOK ÉS FOLYAMATOK LÉTREHOZÁSA: PARTNERSÉG A PÁRBESZÉDBEN 50
3. fejezet. A tér elrendezése 60
4. fejezet. A terápiás rendszer nyelvet és jelentést generál 68
5. fejezet. Egy filozófiai álláspont: a terapeuta helyzete, szakértelme és felelőssége 87
6. fejezet. A terápia, mint párbeszédes beszélgetés 99
7. fejezet. Kliens-hangok: gyakorlati tanácsok a kollaboratív kapcsolat létrehozásához 117
8. fejezet. Pillantás egy jó anya–rossz anya történetre 145
III. RÉSZ. JELENTÉSEK KERESÉSE 165
9. fejezet. Tudás és nyelv 172
10. fejezet. A szelf: elbeszélés, identitás és cselekvőképesség 180
IV. RÉSZ. TÁGÍTSUK A PERSPEKTÍVÁT! 198
11. fejezet. A posztmodern terápián túl 205
Tekintés vissza és előre 222
Bibliográfia 225
Név- és tárgyszójegyzék 231