Patterson, JoEllen; Williams, Lee; Edwards, Todd M.; Chamow, Larry; Grauf-Grounds, Claudia: Alapvető készségek a családterápiában
Kiadó | Animula |
Kiadási év | 2020 |
Kapható | Készleten |
Teljes ár | 4 300.- Ft |
Kedvezményes ár | 3 440.- Ft |
Címkék: párterápia első interjú családterápia szerződés
Szerkesztette: Biró Sándor dr.
Ennek az anyagnak az első kiadása a University of San Diego pszichológus hallgatói pár- és családterápiás képzésének tíz éves tapasztalatából kovácsolódott össze. 1998-ban jelent meg. Azóta még 15 év telt el, és ebben a második kiadásban a szerzők tűpontos képet adnak arról, milyen nehézségekkel találkoznak a kétéves elméleti stúdiumot elvégzett tanítványaik a gyakorlatban (ez három évre terjed, és az ötéves képzés végén nyerhetik el a pszichológusi diplomát).
Nem az elmélet alkalmazásáról van szó ebben a kiváló könyvben, hanem hozzáállásról, stílusról, terapeutai viselkedésről, jó mondatok és kérdések megfogalmazásáról. Mondhatjuk, magáról a szövetről, amire azután az egyes iskolák felrajzolják a maguk mintáit. Mivel harminc éve bővítgetem az Animula családterápiás sorozatát, bizton állítom, hogy a látványos minták bűvöletében kevés szó esett a „szövet” minőségéről. Ez a könyv erről szól.
Az anyag rendkívül didaktikus, és erre nagy szükség van, hogy a kezdő terapeutát ne sodorja el a jelentkezők tanácstalansága, reménytelensége, mély fájdalma. Hatalmas erőssége a könyvnek a szupervízió állandó hangsúlyozása, ami adott egy egyetemi képzésben, de amennyire a hazai „mezei” pszichoterápiát ismerem, sokszor fájóan hiányzik (igaz, hogy ettől a szolgáltatás tovább drágulhat). Az amerikai pragmatizmusból fakad a sok, azonnal használható kérdőív és teszt, amiket igyekeztünk itt is „ehető”’ formában tálalni. (B.S.)
Kategória | Családterápia, mediáció |
Sorozat | Családterápiás olvasókönyv (ANIMULA) |
Méret | A5 |
Oldalszám | 210 |
Borító | kartonált |
ISBN | 978 615 557 4306 |
Előszó 3
1. fejezet. A kezdő családterapeuta: a kihívás elfogadása 7
Az indulás 9
Hogyan kezeljük a magabiztosság hiányát és a szorongást? 10
A terapeuta fejlődésének szakaszai 11
Amikor kínzó lesz a tudás 13
A kiégés kérdése 14
A teljes kép 15
2. fejezet: Az első interjú előtt 16
Foglalkozás a családok elvárásaival és terápia miatti szorongásaival 16
Javaslatok az első kontaktusra 18
A beszerzendő információk 19
Kinek kellene megjelennie egy terápiában? 20
Az indító hipotézis 21
3. fejezet: Az első interjú 23
Az első interjú szakaszai 23
A kapcsolódás fejlesztése 24
Az adminisztráció kérdése 25
A kliensek elvárásainak meghatározása 28
A motiváltság építése 31
A hitelesség megalapozása 34
4. fejezet: Az értékelés irányelvei 36
Az értékelés kezdete 37
Esetleges ártalmak 39
A szer-abúzus becslése 47
A biológiai-neurológiai tényezők becslése 49
Általános pszichoszociális értékelés 51
5. fejezet. Egy kezelési fókusz kifejlesztése 60
A kezelési terv 61
Egy minta a kezelés megtervezésére 77
6. fejezet: Alapvető kezelési készségek és beavatkozások 80
Sietősen beavatkozni vagy fejleszteni a kapcsolatot? 80
Alapvető tanácsadói készségek 82
A szisztémás családterápiát jellemző beavatkozások 91
7. fejezet. Munka gyermekes családokkal 94
A gyermek- és kamaszkori zavarok becslése 94
Családi beavatkozások, amikor gyermek a kliens 98
A családi életciklus – újra átgondolva 101
Változatok a családrendszer fejlődésében 114
8. fejezet: Munka párokkal 122
Kulcsok egy stabil párterápia megalapozásához 122
Speciális témák 132
Mikor nem működne a párterápia? 139
9. fejezet. Amikor egy családtagnak mentális zavara van 140
Az egyéni és családi fogalmak keveredése 140
Egyéni diagnózis a családi közegben 142
Depresszió 145
Szorongás 149
Alkoholizmus és drogok 152
Impulzuskontroll zavarok 156
10. fejezet: Hogyan ne ragadjunk bele a terápiába? 161
A kliensek ambivalenciájának megértése 162
Vonakodás a közbelépéstől 163
A célok illesztése, menetrend és időzítés 164
Az elméleti tisztaság kérdése 165
Szupervízió 166
Az ön-szupervízió 167
Teendők ülések lemondásakor és hiányzáskor 168
Van, akinek itt kellene lennie? 170
Mit tegyünk a titkokkal? 170
Hogyan járul hozzá a szolgálat működése a terápiák beragadásához? 171
Mit tegyünk, ha „beköszön” a viszontáttétel? 174
Mit tegyünk a „szerethetetlen” klienseinkkel? 176
11. fejezet. A terápia lezárása 178
A kölcsönös, megegyezéses lezárás 178
Amikor a lezárás a terapeuta döntése 182
Lezárás a kliens részéről 183
Melléklet 185
Irodalom 193
Tárgyszavak 202
Több mint egy évtizeddel ezelőtt írtuk meg diákjainkra gondolva (University of San Diego, USD) ennek a kötetnek az első verzióját. Reméltük, hogy hasznosnak fogják találni, de csatoltunk hozzá egy személyes levelet. Ebben megpróbáltuk összegyűjteni gyakran feltett kérdéseiket, és még néhányat, amikről úgy véltük, szeretnék feltenni. Például rendszeresen beszámoltak arról, mennyire alkalmatlannak érzik magukat a klinikai „bevetés” első néhány hónapjában. Mások az egyéni terápiát tartották értékesnek: hogyan lehetnek így családterapeuták? Ahogyan haladtak előre a kiképzésükben, úgy lettek a kérdések egyre összetettebbek. Például: hogyan lehet egyensúlyt tartani az egyén, a pár és a család értékelései között. Egy másik: hogyan szervezhető meg az együttműködés a házi- és szakorvosokkal?
Kiképző programunk gyengesége volt az egyetemen, hogy az USD-nek nincs klinikai részlege. Így a diákjaink a gyakorlatot közösségi szolgálatoknál tapasztalták meg, ahol a fókusz a hatékony és gazdaságos terápián van. Ezeken a helyeken számos szakember dolgozik együtt: orvosok, jogászok, szociális munkások, valamint sokféle mentálhigiénés szakértő. Miközben igyekszünk a diákjainkat betanítani a terapeuta-szerepekbe, érzékelhető, hogy a szolgálatokban, ahol ők közreműködnek, a legfőbb hangsúly az eredményesség, tekintet nélkül a beavatkozások elméleti alapjaira.
Emiatt az USD családterápiás fakultásán kifejlesztettünk néhány alapelvet, amik eligazíthattak minket az oktatói munkánkban. Alapvetően George Engel tanítását követjük, azaz hiszünk a biopszichoszociális szemléletben, és különös hangsúlyt helyezünk a rendszerben gondolkodásra. Továbbá úgy fogjuk fel, hogy az elsődleges cél segíteni az egyedi embernek és a családjának, és nyitottak vagyunk minden gondolatra, ötletre, technikára és terápiára, ami segít ezen cél megvalósításában. Végül, függetlenül a kezelési formától, azt tartjuk, hogy beavatkozásaink hatását megsokszorozza, amikor a terapeuta a család többi tagját, mint lehetséges gyógyítót, figyelembe veszi. Az utóbbi tíz évben ezek az elképzelések irányítják munkánkat.
Kiképző családterápiás programunk az USD-n tehát a terápia pragmatikus megközelítését és a multidiszciplináris perspektívát tükrözi, valamint saját családjaik hatását a kliensekre (nem említjük itt külön diákjaink eredményes oktatását, ami természetesen a legfőbb szempont). Ez a második kiadás azokat az új hatásokat is bemutatja, amik az utóbbi években kezdték formálni oktatói és klinikai munkánkat. Megkíséreltük ezeket taxatíve összeszedni, de úgy találtuk, hogy ez a tömörség rovására menne. Emiatt írtunk egy másik könyvet is a Guilford Pressnek, remélve, hogy kitágítja az itt foglalt alapgondolatokat. Ez: The Therapist’s Guide to Psychopharmacology (Patterson, Albala, McCahill és Edwards, 2006). Továbbá már nyomdában van egy következő Essential Skills, amiben a kezdő terapeuták számosabb és részletesebb instrukciókat olvashatnak.
Az elmúlt tíz évben rengetegen tudósítottak minket az Egyesült Államokból és külföldről, mennyire világosnak és gyakorlatinak találták könyvünk első kiadását. Reméljük, hogy ez a mostani is visszatükrözi ezt a célunkat.
A szerzők