Okun, Barbara; Kantrowitz, Ricki: A hatékony segítés
Kiadó | Animula |
Kiadási év | 2023 |
Kapható | Készleten |
Teljes ár | 5 900.- Ft |
Kedvezményes ár | 4 720.- Ft |
Címkék: krízis személyiséglélektan gyakorlatok stratégia interjú tanácsadás
Hatékony segítés – ezt kutatjuk, mint a bölcsek kövét, mióta csak létezik pszichoterápia. Miben nyújt újat ehhez ez a könyv?
Először is kiemeli azt a köznapi tapasztalatot – amit számos tudományos felmérés is támogat –, hogy ebben a szakmában nem annyira az akadémiai képzettség a fontos, hanem a kapcsolatteremtő és a kommunikációs készségek, valamint a hiteles személyiség. Nem véletlenül volt már az 1970-es években Rogers véleménye az, hogy nem annyira a pszichoterapeuta titulus megszerzésére, hanem inkább a mások segítésére alkalmasak megtalálására kellene tenni a hangsúlyt.
A kiképzés irányának ezt a módosulását a szerzők az egyes fejezetekbe illesztett, száznál több gyakorlattal valósítják meg. Mondhatjuk, ezek a gyakorlatok teszik rendkívül használhatóvá ezt a könyvet. Aki komolyan elvégzi, jelentős pluszt kap a munkájához.
A második újdonság jelszava: új évszázad – új irány! Bárki, aki ismerős a szakmánkban, beláthatja: a hagyományos (múlt századi) pszichoterápiának csaknem teljesen leáldozott. A hazai viszonyokra gondolva: ki tudja ma megfizetni a rendszeres, hónapokig, de inkább évekig tartó, heti 2x50 perces üléseket? A korábbi tudásra alapozva új szemléletet kell meghonosítani. Ezt a változást már a nevezéktanával is proponálja ez a könyv. Pszichoterápia helyett tanácsadás vagy támogatás; terapeuta helyett segítő; ülés helyett pedig inkább találkozás, beszélgetés. Mindezt a legszélesebb körben képzelik el a szerzők: a segítés helye ritkábban a rendelő; helyette van iskolai, továbbtanulási, munkahelyi, álláskeresési stb. szolgáltatás.
Mindezekhez még egy nagyon fontos váltás járul: a figyelmünk forduljon a multikulturalitás felé. A 21. századot uralni fogja a klímaváltozás, és legfőbb következménye, az újkori népvándorlás. Amerikában az etnikai keveredés már a jelen, és biztosak lehetünk abban, 20-30 év múlva ide is elér, akár tetszik, akár nem.
Kategória | Pszichoterápia |
Sorozat | Pszichoterápia a 21. században |
Méret | A5 |
Oldalszám | 280 |
Borító | kartonált |
ISBN | 978 615 5574 597 |
ELŐSZÓ 5
1. BEVEZETÉS 8
A huszonegyedik század 9
Kit tartunk segítőnek? 17
A tanácsadás két szakasza 20
2. A SEGÍTŐ KAPCSOLAT 31
A segítő kapcsolat fajtái 32
Hogyan fejlődnek a segítő kapcsolatok? 32
Mi tesz egy segítőt hatékonnyá? 34
A hatékony segítő jellemzői 43
Önértékelés a tanácsadásban 51
Kliens jellemzők 54
3. A KOMMUNIKÁCIÓS KÉSZSÉGEK 56
A nonverbális üzenetek észlelése 56
Szóbeli közlések – hallani és érteni 60
Reagálás szóban és nonverbálisan 68
Verbális válasz, mesterfokon 80
A csönd használata 82
4. ELSŐ SZAKASZ: A KAPCSOLAT FELÉPÍTÉSE ÉS A CÉLOK MEGHATÁROZÁSA 88
A kapcsolatra ható körülmények 88
1. lépés: kezdés 93
2. lépés: a hozott probléma tisztázása 102
3. lépés: a struktúra/szerződés definiálása 105
4. lépés: a problémák intenzív kutatása 109
5. lépés: a lehetséges célok és irányok megalapozása 110
5. A SEGÍTÉS HAGYOMÁNYOS ELMÉLETEI 116
Személyes vélemény az emberi viselkedésről 116
Pszichodinamikai elméletek 118
A fenomenológia 125
A viselkedéselmélet 129
Kognitív és kognitív-viselkedési elméletek 130
6. KORTÁRS ELMÉLETI PERSPEKTÍVÁK 139
Az integráció haszna 139
Konstruktivizmus 140
Feminista terápiák 141
Multikulturális modellek 142
A multimodális szemlélet 143
Ökológiai/rendszer perspektíva 145
7. BEVEZETÉS A STRATÉGIÁKBA 149
Stratégiák és a három fő problématerület 149
Affektív stratégiák 152
Affektív-kognitív stratégiák 156
Kognitív stratégiák 158
Kognitív-viselkedési stratégiák 159
Viselkedésterápiás stratégiák 167
Több területet átfogó stratégiák 176
8. MÁSODIK SZAKASZ. A STRATÉGIÁK ALKALMAZÁSA 189
1. Kölcsönös megállapodás célokról és irányokról 189
2. A stratégia megtervezése 192
3. A stratégiák használata 193
4. Az alkalmazott stratégia kiértékelése 195
5. A kapcsolat lezárása 197
6. Utánkövetés 200
9. KRÍZIS ÉS BEAVATKOZÁS 219
Mit nevezünk krízisnek? 219
A krízisek fajtái 221
Mi a katasztrófa? 222
Ki foglalkozik a krízisekkel és katasztrófákkal? 223
Néhány szó a krízisteóriákról 223
A krízis-intervenció 225
10. A SEGÍTÉST ÉRINTŐ TOVÁBBI KÉRDÉSEK 238
A személyes értékek 238
Etikai megfontolások 254
A segítést befolyásoló további kérdések 259
Gyakori problémák a tanácsadói gyakorlatban 263
A legújabb tendenciák 265
IRODALOM 267
FÜGGELÉK 271
NÉV- ÉS TÁRGYSZÓJEGYZÉK 275
A 7. kiadást azzal a tapasztalt munkatárssal és baráttal készítettem elő, aki az előzőhöz kifejlesztette az instruktori segédletet. A jelen kiadásban már hivatkozunk olyan új tendenciákra, mint a globalizáció, a háborúk és a terrorizmus terjedésének hatása, valamint a természeti katasztrófák látható megnövekedése. Az Egyesült Államokban is végbemennek jelentős változások: a bevándorlás már demográfiai méretű; terjednek a nem hagyományos családi rendszerek és életstílusok; egyre gyorsabban száguldunk a számítógépes korszakba; mindent befon az internetes érintkezés. Mindez további globális hatásokat indít el, komoly gazdasági következményekkel, és jelentős változásokkal az egészség-tudományokban. Kihat az életünkre, a választásainkra, személyes és hivatásbeli identitásunkra, a család fogalmára és konkrét összetételére, továbbá hozzáférésünkre a közösségi és egészségügyi forrásokhoz és szolgáltatásokhoz.
Egyre összetettebb, multikulturális társadalmunkban jelentősen növekszik a családi diszharmónia, a szerekkel visszaélés, a szorongás és a depresszió, illetve általában a mentális zavar előfordulása, minden életkorban. A segítés területén is egyre fontosabb a kulturális érzékenység. Ugyanakkor az aktuális gazdasági és politikai környezetben fokozódik az ilyen típusú minőségi szolgáltatások és az azok költségei közötti feszültség. Az egészségügyi ellátást fizetők gyakran igénylik a szakértői segítséget a gyógyszerelésben, de éppen úgy a rövidtávú, megoldásközpontú, tevékeny segítői értékelést és beavatkozásokat is lelki nehézségeikben. Bíznak a tanácsadás hatékonyságában, akár önmagában, akár gyógyszerrel és hosszú távú beavatkozásokkal kombinálva.
A humán szolgáltatásokban közreműködők felé egyre gyakoribb igény, hogy bizonyítsák a beavatkozás hatékonyságát. Fontos, visszatérő felfedezés, hogy függetlenül elmélettől vagy stratégiától, a hatékony segítő kapcsolat megléte felerősíti a pozitív végeredményt. Egyetértés van abban, hogy a segítők legfontosabb alapkészsége a kapcsolat felépítése a klienseikkel. Bármilyen megközelítést alkalmaz is, a szakembernek nemcsak az emberi viselkedés kulturális sokféleségével, változatosságával kell tisztában lennie, hanem kiváló kommunikáció készségeket is birtokolnia kell.
Ezt a könyvet elsősorban a gyakorlati képzés eszközének szánjuk. Ebben a legfontosabb a segítés elemi készségeinek elsajátítása, és az, hogy a napi élet hozta helyzetekben is alkalmazni tudják. Az olvasó a tíz fejezetben elosztva 116 gyakorlatot talál. A gyakorlás leghasznosabb módjának a kiscsoportos feldolgozást tartjuk, ami például egyetemi tanulócsoportokban, vagy a segítő szolgálatok belső képzésében könnyen megvalósítható. Mások számára marad az egyéni okulás, legyen akármilyen szerepük a közösségben. Végül is ezek a készségek mind a szakmai, mind az egyéni kapcsolatokban kiválóan használhatók.
Röviden az egyes fejezetekről. Miközben megtartottuk az előző kiadások sikeres formátumát és tartalmát, sok idejétmúlt részt kivettünk, illetve összedolgoztuk a kortárs anyaggal. Az 1. fejezet ezeket a változásokat ökológiai perspektívából foglalja össze, arra összpontosítva, hogyan illeszkedik a segítő kapcsolat a tágabb közegbe. Az 1-4. fejezetekben azokat a kutatásokat tekintjük át, amiken az emberi kapcsolatok tanácsadói modellje alapul. Az 5. fejezet a pszichoterápia jelentős hagyományos elméleteit mutatja be (nagyon röviden), míg a 6. fejezet a modern megközelítéseket: konstruktivizmus, feminista terápiák, multikulturális modellek, integratív terápiák, valamint az ökológiai/rendszer perspektíva. A 7. és 8. fejezetekben részletesen megtárgyaljuk a 6. fejezetben foglalt új megközelítések stratégiáit, a 8. fejezetet pedig egy sor esetbemutatás zárja. A 9. fejezet a krízisteóriákat járja körül, és a katasztrófa által sújtott embereknél bevált beavatkozásokról szól. Végül a 10. fejezetben tárgyaljuk az olyan aktuális etikai kérdéseket, mint az online bizalom, a kezelést finanszírozó harmadik fél tájékoztatása, a többes szerepek okozta nehézségek, az érdekkonfliktus, és a segítő kapcsolatot befolyásoló más tényezők. Minden fejezetben, hol a végén, hol egy-egy nagyobb téma lezárásakor az olvasó bőven talál gyakorlatokat – mint a szó is jelzi, ezeknél nem az elolvasásuk, hanem az elvégzésük hozhat minőségi különbséget a segítői szemléletben.
Az emberi kapcsolatok tanácsadói modellje
Ennek a modellnek a fő összetevőit részletesen tárgyaljuk az 1. fejezetben – de voltaképpen erről szól az egész könyv, – egységben tekintve a segítéshez szükséges készségeket, a folyamat időbeni lefolyását, valamint az azt orientáló témákat. A készségek területén alapvető a jártasság az emberi érintkezésben, ennek elemei: a másikra figyelés képessége; a szóbeli és nonverbális üzenetek fogékony megértése; valamint az empátiás közeg megteremtése. Ezek révén a segítő képes ráhangolódni a kliense kulturális közegére is. A segítő folyamat tartamát két szakaszra bonthatjuk: 1) kapcsolatteremtéskapcsolatteremtés (a raport és a bizalom megalapozása és fejlesztése, valamint a hozott probléma tisztázása); 2) stratégia, vagyis a megoldáshoz szükséges módszerek kiválasztása és alkalmazása. A tanácsadás közegéhez tartozik az értékek tisztázása, a mindenféle kirekesztés elleni küzdelem, és a kapcsolatot pozitívan vagy negatívan befolyásoló további tényezők figyelembe vétele.