Jelen kötetet haszonnal forgatják majd mind a gyógypedagógus képzés elején állók, a gyógypedagógiai asszisztensek, de alkalomadtán tanárok, tanítók is. Átfogó képet, szemléletet kíván nyújtani a terület pedagógiai vonatkozásairól. Elsősorban a területtel épp megismerkedni készülő számára fontos, hogy betekintést kapjon a pszichológia néhány olyan területére, amelyek kapcsolatát a gyógypedagógiai területtel viszonylag ritkán veszik szemügyre, ugyanakkor a nevelési, "pedagógusi" praktikum szempontjából különösen lényeges. "A nyelvfejlődés mind a törzsfejlődésben, mind az egyén fejlődésében társadalmi jelenség. Elsődleges szerepe a közlési folyamatban, a kommunikációban van. Azonban a nyelv nemcsak az emberek közötti külső kommunikáció eszköze, hanem olyan belső kommunikációs eszköz is, amelyet a gondolkodásban is használunk. A nyelv, mint a "külső és belső" világ közötti kapcsolat, fontos szerepet játszik az egyén fejlődésében." "Az a gyermekcsoport, amelyet ma tanulásban akadályozottnak tekintünk, az iskolaügy gyors változásának következményeként jelent meg. Az iskolakötelezettség következményeként a tanulási eredményességet minden tanuló számára ugyanazon mérték szerint határozták meg. A megítélés alapja a más gyermekekkel való összehasonlítás volt. Az egyre növekvő osztálylétszámok, a nem mindig sikeres tanárokat arra késztették, hogy úgy vegyék át a tananyagot, hogy az egyes tanulók elsajátítási képességére kevés figyelmet fordítsanak. Ilyen feltételek következtében a tanulók között a tanulási eredményességet illetően különbségek keletkeztek. Szembetűnővé vált az, hogy a tanulók egy része tanulási nehézséggel küszködik s az iskola képtelen alkalmazkodni ehhez a csoporthoz. Úgy reagáltak, hogy a tanulásban gyenge eredményt felmutatók a "normál/tehetségesek" tanulmányi előmenetelét gátolják. Másrészt megfogalmazódott a tanulásban gyengébb eredményt felmutatóknak nyújtható fokozott segítségnyújtás lehetősége. E probléma okát kizárólag a tanulók hiányos képességeiben látták, nem pedig az iskolai struktúra, az oktatásszervezés ismertetőjegyeiben, és egyáltalán nem a didaktikában és a metodikában."
Kategória |
Gyógypedagógia |
Méret |
B5 |
Oldalszám |
152 |
Borító |
kartonált |
ISBN |
963 913 572 0 |