A könyv a tehetséges gyerekek és fiatalok teljesítmény-problémáinak jobb megértéséhez és teljesítményük optimalizálásához kíván segítséget nyújtani. Ennek érdekében bemutatja az alulteljesítés komplex jelenségkörét, oki hátterét, és megismerteti az olvasót mind az individuális, mind a csoport szintű jellegzetességekkel. A tehetségesek alulteljesítése ugyanis nemcsak egyéni kérdésként merül fel, hanem speciális csoportok problémájaként is értelmezhető: így a nem-önkéntes kisebbségek, a nők, vagy a téri-vizuális információ-feldolgozású tanulók szemszögéből is megvizsgálható, és meg vizsgálandó. A jelenségkörhöz tartozó ismeretek átfogó ismertetésén túl az olvasó bepillantást nyer a diagnosztikai eszköztárba, illetve a prevenciós lehetőségekbe. Bemutatjuk, az alulteljesítés megelőzése érdekében mit tehet az iskola, milyen intervenciós stratégiák ajánlottak intézményi ás osztálytermi keretek között. A könyv másik nagy gondolati egysége a"kétszeresen kivételes"tanulók kevéssé reflektorfényben lévő, ám fontos csoportjára irányítja a figyelmet, azaz a tehetséges tanulási zavaros tanulókról szól. E témakör kiemelt gondolati szála az a sajátos kettősség, mely mind a felismerésüket, mind a tehetséggondozásukat nehezíti. Az erősségek és gyengeségek speciális mintázatából fakadó igények kapcsán kitérünk az oktatásukkal-nevelésükkel kapcsolatos szakmai ajánlásokra, hasznosítható technikákra. Végül, de nem utolsó sorban érintjük a hiperaktivitás és az Asperger szindróma témáját is, mivel ezek egyrészt mutatnak bizonyos fokú együtt járást a tanulási zavarokkal, másrészt pedig a tehetséges gyerekek maguk is gyakran mutatnak olyan vonásokat/viselkedéses jegyeket, melyek igen hasonlóak a fenti zavarokhoz. Nehéz és komoly diagnosztikai kérdés annak eldöntése, hogy egy tehetséges gyermek hiperaktív vagy a magas energia szintből fakadó pszichomotoros túlingerlékenység jeleit mutatja. Vagy esetleg e két diagnosztika kategória megfeleltethető egymásnak? Ehhez hasonló izgalmas kérdések merülnek fel a téma tárgyalása során, miközben rávilágítunk a téves diagnosztizálás és a félrediagnosztizálás veszélyire is. A könyv célkitűzése, hogy az atipikus tehetségekkel foglalkozók számára gyakorlatban is jól felhasználható tudást és sokféle nézőpontot kínáljon, ezzel is elősegítve az iskolai tehetséggondozást.
Kategória |
Fejlesztő pedagógia |
Méret |
A5 |
Oldalszám |
122 |
Borító |
kartonált |
ISBN |
978 615 521 211 6 |
Előszó
I. Alulteljesítő tehetségek
- Az alulteljesítés fogalma és azonosítása
- Az alulteljesítés oki háttere, nézőpontjai
II. Az alulteljesítés mint csoportjelenség
- A női tehetségek teljesítmény problémái
- Szociokulturálisan hátrányos helyzetű csoportok
- A vizuális-téri információfeldolgozású tanulók csoportja
III. Az alulteljesítés mint individuális jelenség
- Alap okok
- Az alulteljesítők személyiségjellemzői
IV. Az alulteljesítés prevenciója
- A tanácsadás
- Az oktatási-nevelési körülmények megváltoztatása
- A motiválás kérdései
- Intervenciós iskolai stratégiák
V. Tehetség és tanulási zavar
- Kétszeresen kivételes tanulók
- A tanulási zavar fogalma, típusai
- A tehetséges tanulási zavaros tanulók definíciója
- A tehetséges tanulási zavaros tanulók karakterisztikumai
- A diagnosztizálás kérdései
VI. A tehetséges tanulási zavaros tanulók oktatása-nevelése
- Tantervi igények, általános irányelvek
- Tanítási stratégiák, ajánlások pedagógusoknak
- Tanulásmódszertani ajánlások
- A tehetséges tanulási zavaros tanulók nevelése
VII. Neurológiai zavarok és tehetség
- Figyelemzavaros hiperaktivitás
- Asperger szindróma
Felhasznált irodalom